KÖPVILLKOR - för herbpharma.se
Följande köpvillkor gäller vid alla beställningar som görs hos Herb Pharma Sverige AB (Org. nr 5565643037) via herbpharma.se. Avtal om köp upprättas när du mottagit en orderbekräftelse från oss som bekräftar att din order är mottagen. Vid registrering av genomförd beställning, har kunden läst igenom och accepterat ovanstående villkor. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra i dessa villkor. Kunden ansvarar själv för att uppdatera sig på gällande villkor.
Herb Pharma säljer produkter till privatpersoner i Sverige och för att handla utan målsmans godkännande måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling.
Herb Pharma är ett Kunskapsbaserat företag inom komplementärmedicin. Idag är vi så gott som rikstäckande av fantastiska Herb Pharma Naturterapeuter och vi sprider vår metod genom att utbilda nya terapeuter varje år. Herb Pharma har förutom att vara ett utbildningsföretag tagit fram ett örtkoncept av högkvalitativa kosttillskott som kompletterar våra terapeuters metoder.
ANSVAR VID BRUK AV KOSTTILLSKOTT
Kosttillskott säljs ej i syfte att ha någon medicinsk effekt, hela och läka skador och sjukdomar, eller att ersätta läkemedel eller en normal sund kost. Är du osäker rådfråga läkare innan användning.
BESTÄLLNING
Beställningar görs via vår hemsida herbpharma.se. I samband med att du genomför din beställning godkänner du våra köpvillkor. Avtal om köp upprättas när du mottagit en orderbekräftelse från oss som bekräftar att din order är mottagen av oss.
Vi förbehåller oss rätten att justera din order om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning. Om du har lagt flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar till en leverans. Om din beställning innehåller felaktiga personuppgifter förbehåller vi oss rätten att annullera din order.
Om du har frågor kring hur du beställer är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0370-32 50 30 eller mejl till: kundservice@herbpharma.se.
ORDERBEKRÄFTELSE
Efter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via epost. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. Om kunden inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds kunden kontakta Herb Pharma Sverige AB på mail: kundservice@herbpharma.se.
KOSTNAD FÖR FRAKT
Vi tar ut en fraktkostnad på 39 kronor per paket när du väljer leverans med Postnords varubrev eller Schenker ombud. Väljer du leverans med Early Bird kostar frakten 35 kronor.
För företag som önskar få paketet levererat till företaget finns fraktalternativet Schenker Företag till en kostnad av 85 kronor.
LEVERANS
Vi hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från det att du lagt din beställning till att din order lämnar vårt lager. När paketet har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till den fraktleverantör som du valt och som sedan ser till att din order levereras inom utsatt tid.
Vid eventuell försening av din leverans ska du som kund upprätta en kontakt med din valda leveransleverantör för att få information om din leverans. Om du däremot vill häva ditt köp på grund av leveransförseningar, kontaktas vår kundservice.
Paket till ombud
Skickas med Schenkers tjänst Parcel ombud. Kunden erhåller vid leveransutskick ett spårbart kollinummer.
Leveranstid 1-4 vardagar beroende på postort. Leveranstiden kan vara längre till Norrland och våra öar över lag.
Varubrev
Skickas med Postnords tjänst Varubrev. Kunden erhåller vid leveransutskick en kvittens från Postnord på att beställningen är skickad. Vid leveranssätt Varubrev är kollinumret ej spårbart utan är enbart en kvittens på att Postnord mottagit försändelsen.
Leveranstid 2-4 vardagar beroende på postort. Leveranstiden kan vara längre till Norrland och våra öar över lag.
Varubrev levereras i största möjliga mån till brevlådan. Får inte paketet plats i brevlådan hängs påse vid ytterdörren alternativt vid brevlådan.
Early Bird
Skickas med Morgontidig Distribution som levererar morgontidningar i stora delar av landet. Brevet läggs i brevlådan under natten och mottagaren aviseras med SMS på morgonen. Om brevet inte får plats i brevlådan hängs det på dörren (Påse på dörren).
Leveranstid är 2-3 vardagar och leverans sker tidigt på morgonen. Du får ett SMS när leveransen skett.
Om du inte hämtar ut ditt paket
Ditt paket behöver hämtas ut hos utlämningsstället inom angivet antal dagar som gäller för ditt val av fraktleverantör. Om kunden väljer att ej hämta ut/ta emot sin beställning returneras denna till Herb Pharma Sverige AB. Kunden har då skyldighet att betala för de kostnader som uppkommer. Ej uthämtade försändelser omfattas inte av ångerrätten.
Om du vill ha ditt paket skickat igen
Om du önskar nytt utskick på försändelse som gått i retur till Herb Pharma Sverige AB, debiteras du en kostnad av 99 kronor. Kontakta kundservice för att få nytt utskick.
Om du inte hör av dig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som därefter kasseras.
Beställning Allmänt
Samtliga priser anges inklusive moms. 12 % moms på livsmedel och kosttillskott, och 25 % på övriga varor.
För att handla hos Herb Pharma Sverige AB måste kunden vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av Herb Pharma Sverige AB utan ansvar för att detta uppfylls ligger på kund och målsman.
Kund är alltid ansvarig för att den information som lämnas i samband med beställning är korrekt. Alla produktbilder skall ses som illustrationer och Herb Pharma Sverige AB kan ej heller garantera att de återges exakt i fråga om utseende och beskaffenhet.
Leveransavisering
Om kunden uppger mobilnummer i kassan sker leveransavisering via SMS i första hand, i annat fall aviseras kunden via mail. Avisering sker så snart försändelsen är framme och redo att hämtas ut. Kunden ansvarar för att korrekt mobilnummer angivits. Om kunden inte hämtar ut sin beställning skickas en påminnelseavisering.
Force Majeure
Herb Pharma Sverige AB reserverar sig för att leveranstiden kan ta längre tid vid till exempel driftfel, strejk, Force Majeure, eller förseningar i distributionsnät samt anda oförutsebara händelser som Herb Pharma Sverige AB ej har kontroll över.
BETALNING
I samarbete med Dintero (fungerar som Klarna) erbjuder vi betalningsmetoderna Swish och kort där du betalar direkt och om du vill betala senare erbjuder vi Faktura - 30 dagar och Delbetalning genom Dinteros samarbete med Walley.
När du slutför ditt köp godkänner du, förutom våra köpvillkor, även Dinteros och Walleys villkor.
Om du handlat via Dintero tidigare kommer du endast att behöva ange din e-postadress och postadress så hämtas övriga uppgifter automatiskt. Om det däremot är första gången du handlar kommer du att behöva ange fullständiga personuppgifter.
När du väljer betalningsmetoden Faktura eller Delbetalning gör Dintero en kreditupplysning. Denna påverkar inte din kreditvärdighet och är inte synlig för andra aktörer som ber om en kreditupplysning. Om kredit inte beviljas kommer Dintero att erbjuda betalningsmetod där du betalar direkt.
Vid val av betalningsmetod när du betalar senare förbinder du dig som kund att betala inom utsatt tid. Om betalning sker efter förfallodatum kan det leda till dröjsmålsavgifter.
För mer information eller frågor om Dintero betalningsvillkor besök gärna www.dintero.com eller kontakta deras kundservice.
REKLAMATION
Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut (se transportskada nedan). Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Herb Pharma Sverige AB på kundtservice@herbpharma.se innan reklamation sker.
Du har rätt att reklamera skadade, defekta eller felexpedierade produkter i enlighet med konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller endast om skadan uppkommit innan produkten mottagits av dig.
Din rätt till reklamation förutsätter att du så snart som möjligt efter mottagen leverans kontaktar vår kundservice och anger följande uppgifter:
1. Ordernummer (finns på orderbekräftelse, följesedel och faktura)
2. Ditt namn och dina kontaktuppgifter
3. Namn och antal på de produkter som önskas reklameras
4. Anledning till reklamation
Vid godkänd reklamation åtar vi oss att leverera en ny produkt till dig eller att ordna med en återbetalning. Herb Pharma har rätt att neka en reklamation om orsaken bedöms vara felaktig.
Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr
Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats samt även om förpackningen har brutits.
Transportskada
Om din leverans har synliga skador ber vi dig att inte kvittera ut paketet hos utlämningsstället eftersom ansvaret ligger hos speditören så länge du inte kvitterat ut paketet.
Be utlämningsstället notera skadan på fraktsedeln och dokumentera sedan skadorna med foton där fraktsedeln är tydligt synlig. När du gjort detta vill vi att du ber utlämningsstället skicka paketet i retur och att du skickar in en reklamation till oss via mejl. Inkludera ordernummer, foton och en beskrivning av skadan. Reklamationer som inkommer efter fem arbetsdagar kommer inte att accepteras.
Är det en dold skada som inte syns förrän du tagit bort emballaget ska skadan dokumenteras med foton av innehållet samt foto där fraktsedeln är tydligt synlig.
ÖPPET KÖP OCH ÅNGERRÄTT
Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten innebär att du som konsument (privatperson) har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.
Hur Ångerrätten nyttjas
För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Herb Pharma Sverige AB inom tiden för ångerrätt. Kontakta alltid vår kundservice mejl kundservice@herbpharma.se innan du returnerar produkter till oss.
Vi behöver följande information från dig för att kunna hantera din förfrågan:
1. Ordernummer (finns på orderbekräftelse, följesedel och faktura)
2. Ditt namn och dina kontaktuppgifter
3. Namn och antal på de produkter som önskas returneras
4. Anledning till önskad retur och nyttjande av ångerrätten.
Observera att om du önskar utnyttja din ångerrätt, själv står för returfraktkostnaden och är ansvarig för om produkter skadas eller kommer bort under transport.
Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Du kan även använda dig utav en standardblankett för ångerrätt som tagits fram av Konsumentverket och den nås här.
Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Herb Pharma Sverige AB rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden.
Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Herb Pharma Sverige AB 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.
Återbetalning till kund vid retur
Herb Pharma Sverige AB återbetalar köpesumman, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Herb Pharma Sverige AB mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Herb Pharma Sverige AB. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden.
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar dina personuppgifter främst för att kunna fullfölja våra förpliktelser mot dig på bästa sätt. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som krävs för respektive ändamål, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna som är möjligt.
Dina personuppgifter behövs för att vi ska kunna ge dig en bra service, information och uppföljning av ditt köp. Vi kan också komma att behöva dina personuppgifter för att uppfylla rådande lagar och regler, genomföra kund och marknadsanalyser samt skicka riktade erbjudanden via e-post.
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. I vår integritetspolicy hittar du detaljerad information om hur vi behandlar personuppgifter i enlighet med rådande dataskyddslagstiftning, inklusive förordningen (EU) 2016/679 (”GDPR”) samt vilka cookies vi använder.
COOKIES
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Mer information om cookies hittar du i vår integritetspolicy.
TVIST
Herb Pharma följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Vid klagomål gällande ditt köp vill vi att du först kontaktar vår kundservice så att vi kan försöka lösa ärendet.
I händelse av att vi inte kan lösa ärendet och tvist uppstår ska denna avgöras enligt svensk lag i svensk domstol, om inte annan överenskommelse görs mellan parterna.
VID MISSTANKE OM BROTT
Vid förbehåller oss rätten att vid misstanke om brott eller uppsåt till brott, utan att meddela er, annullera er beställning. Brott som uppfattas skada Herb Pharma Sverige AB kommer att polisanmälas.
FRÅGOR OM KÖPVILLKOR
Vid frågor eller funderingar kring våra köpvillkor ber vi dig ta kontakt vår kundservice på kundservice@herbpharma.se.
Kontaktuppgifter
Herb Pharma Sverige AB
Storgatan 28, 331 72 Forsheda
E-post: kundservice@herbpharma.se
Telefon: 0370-325030
Köpevillkoren uppdaterades senast: 2023-03-10.